Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

lembik aku dibuat nye......iron tablet punye pasal la ni!!!

n3 lepas kan cerite pasal pegi check up kat KK
so dipendekkan cerita, semalam makan la ubat2 vitamin yg dibagi tu tapi x makan iron tablet
pagi tadi pon makan la macam biasa ubat2 tu..tapi makan sekali dgn iron tablet
hasil nye...lepas je sejam aku makan ubat tu...muntah2 keluar la segala benda semalam yang aku makan
same la macam makan iberet folic dulu tu
dan sekarang ni..tekak dah naik perit..sebab muntahkan benda2 pedas yg aku makan tu
dan sekarang ni aku runsing betol....pening....kenape aku x boleh makan ubat2 tu????
bile dah muntah2..kepala dah mula pening gile..badan dah x larat langsung....
rase macam nak balek rumah tau x...tapi ape kan daye...
bile dah macam tu..x berani aku nak makan..sampai skrg ni..x makan pape lagi
takut keluar balek ape yg aku makan tu
nak try 1 ubat tu..agak mahal...
tapi bukan sbb harga nye
aku takut bile dah beli
makan je...muntah2 macam ubat2 sebelum ni
dah nek stress dah
dah la keje banyak...badan pulak dah rase x sedap
tolong lah....ade sesape leh tolong bagi ckit petua2 yg sangat berguna utk aku...:(
kesian baby dalam perut tau
kesian dy
:(


nampak nye ubat ni langsung x membantu....:(




13 comments:

Aeen said...

mmg susah nk telan ubat iron ni...aeen pun mula2 cm tu gak..mkn je keluar balik...tp kene pakse gak makan...muntah je mkn lagi..smp la skg ni alhamdulilah da boleh la nk telan....penah skip mkn skali HB rendah...xpasal2 kene mkn 2 bijik sekaligus seari...lagi seksa.....salunya ubat iron ni ain telan dulu ..lpas tu baru mkn vitamin..so xde la rasa sgt ubt iron ni bila da isap vitamin tu...

cha said...

kesiannya u. i nk bgtau pape pn i takde pengalaman. i doakan u cepat sembuh ok

YANEI KHAIRANI SYED AHMAD said...

haha..yanie pun mkn ubat ni. tp baru sekali mkn dh muntah dh. terus serik. fobia nk telan takut muntah. huhu..aci x?? heehe

Anonymous said...

mmg muntah sebab ubat tu or sbb mmg loya? susah ckit nak bg petua ni.. cer chk kat blog saya

KUREKURE COMEL said...

assalam,selamat kenal....sy waktu ngandung pun xleh mkn ubat tu..mmg muntah teruk, pastu naik bengkak 1 bdan...sy xmkn langsung dah lps tu...

tp,sy mkan mkanan yg berkhasiatlah..
hb sy pun,takat awk lbh kuranglah...
smpai lah bersalin....

nnti bila awk dh masuk testmtr 2 or 3,try mkn semula...skrg waktu gawat alahan ngandung kan...hehehe...

satu lg sy minum susu hi goat,sbb kalo minum susu lembu,perut cepat berasid...tu lg kuat mual...

just sharing ek..smile...

Afasz said...

awak ada gastrik ke?????tk tanya doktor????

Fai Nardir said...

kesian akak muntah2 sampai serik nk makan... sory tak blh nk tlg sbb fai xde pengalaman pasal ni.... tpi kalau suplemen utk preggy mum blh la fai tlg suggest yg mana sesuai ^__^

puan.mila said...

keciannya riny..mila lom stat mkn lg ubt2 tu..tgu 2nd checkup tgk hb cmne bru doc ckp nk kasi..walaupun lom mkn ubt2 tu, tp awl2 preggy mila dh stat muntah smpai skrg..hope lps ni ok la..

Ryn said...

tq semua yg bg pendapat..barula x risau sgt bile tau ade jugak org lain yg muntah bile makan...hilang sikit risau...riny try cube pendapat2 kt atas ni...mmg pikir bile dah masuk 5 bulan baru nak try makan balek ubat tu...hrp2 boleh la nak nye...:)

wahida said...

alamak, aku tak pernah jadik mcm tu, so aku tau nak bagi petua apa, apapun, aku harap ko okey2 jer...

kurus said...

hurmm akk x pernah alami situasi nie .. tu sebb akk x pernah lak tgk tablet nie huhuhu

maszull said...

assalamualaikum riny...kesian nyer moga sentiasa sihat yer..:)

Unknown said...

iron tablet tu kena telan sejam sebelum kita sarapan/lunch/dinner.. lepas makan bru telan plak ubat vitamin yang lain2 tu..klau nak telan iron tablet tu lepas makan, kena selepas 3 jam.. tujuannya iron tablet tu untuk tambah darah, kalau telan sekali semua dgn ubat2 yang lain sia2 je sebab akan menurunkan darah kita balik.. ni info yang sy dpt dr nurse.. hanya skdar perkongsian ilmu ya.. moga bermanfaat bersama..