Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

alahan aku setakat selsema je...selama 9 bulan???



bile cerita pasal alahan masa mengandung..
memang kesian la bile aku tengok dan terbaca al-kesah sakit perit dy tu..dy ni....
@ sesape la yang memang teruk alahan masa awal2 kehamilan ataupun hujung2 kehamilan..
kekadang tu datang la jugak rasa insaf dalam diri aku ni..memandangkan aku x de pon sebarang alahan yang boleh buat aku lembik x bermaya...
semua nye boleh ditelan segala jenis makan minum..dan semua bau aku boleh tahan...
alhamdlh buat setakat ni la...
(bukan niat nak bangga diri..tp tetibe nak muhasabah diri atas kesihatan yg diberikan tuhan ni)


bak kate orang tua2...lain orang lain carenye...
betol x?macam tu jugak dengan aku..ye..
memang aku sekali pon x pernah rase muntah masa awal2 kehamilan dulu...
loya2 yg x tentu pasal...memang sekali pon x pernah...
setakat pening kepala tu ade la sikit2..tu je kot keperitan yang aku pernah rasa...
(asben pon siap tanya..x de muntah2 ke?? loya??) 
pelik gamaknye...bini dy mengandung ke tak ni...
cuma pernah sekali la loya teruk awal kehamilan...
tu pon bukan aku yg rase...
laki aku yang rase, mase tu x tau lagi aku prgnt..
still PJJ lagi dengan asben...
dy anta msg cakap dy loya sgt2 hari tu dgn pening kepala..
.tapi x pulak aku terpikir yg aku prgnt mase tu....
cerita mase tu laaa...mase ni???


balek pulak cerita mase ni..
ye memang aku akui x pernah rasa semua tu..
mmg aku bersyukur sgt3..
tapi alahan yang aku alami sepanjang 6 bulan mengandung ni selsema..
.memang bukan hari2..tapi setiap minggu ade la 2 @ 3 hari aku akan selsema..
start daripada aku mandi pagi..sampai la ke malam kadang tu...
bangun tido baru okay...
tu pon kalau okay la..kalau tak..sambung la esok hari pulak...
ape korang nak cakap tentang ape aku rasa ni???perit ke x??


kalau diikutkan...
memang lah bukan masalah besar nak dibandingkan dgn korang2 yang x larat bangun punye la teruk kan alahan..memang aku kesian....
tapi cube korang bayangkan kalau tempoh kehamilan tu dah macam aku ni...
6 bulan..perot da besa...
sepanjang hari bersin tanpa henti...muka merah..hidung sentiasa meleleh...
keperitan nye..x tau la nak cakap...
perut naik senak dibuatnya..dulu mase awal2 kehamilan..
x terasa sakit ke senak..cuma sengsara la bersin hampir setiap hari..tapi sekarang..
bahagian bawah perut aku sakit sgt bila bersin..
nak jalan sesekali terasa sakitnya..senak nye lagi....
tapi aku ttp redha...kalau allah cakap ini bahagian aku utk kali ini....
alhamdllh...x seteruk orang lain...[ayat pasrah dan berserah hrp2 bentilah cepat selsema ni]


ni cerita 6 bulan..
bukanlah tujuan aku nak mengeluh atau pun x redha dgn ujian allah...
cuma nak berkongsi ape yang aku rase..
w.pon  seminggu sekali dua je terjadi..tapi keperitan nye tetap same mcm korang2 jugak kan???
 ape lagi dgn keadaan opis yang penuh dgn aircond...sejuk..
memang satu hari kat opis la aku bersin...
selera makan??? ttp ade w.pon x de rase langsung masam masin pahit manis makanan tu...
sebab tu la aku rase tuhan masih lagi bagi aku keistimewaan dalam kesakitan tu..
tetap boleh makan utk tampung hidup seharian dgn bby kecik yg aku syg ni..tq allah..:)


tapi...
ape yg aku terpikirkan..kate2 bos sebelah meja aku ni...
dy mmg dah paham kalau pepagi bute lagi sore aku dah sengau semacam dan tisu penuh 1 meja...
mmg dy tau aku selsema...cuma kate2 dy yang cakap kalau aku mengadung...
9 bulan lah awak selsema tak benti..............
rupe2 nye betol...[redha lagi]
w.pon sebelum ni aku ade cakap aku mmg ade resdung
tp tu bukan lg persoalan nye..
sbb tetibe je aku akan selsema pepagi bute sampaila ke malam
.dan aku boleh terima pakai bila orang cakap alahan aku mungkin selsema sepanjang kehamilan


segala2 nye kene redha kalau itu memang tertulis bahagian kita..
dan hari ni 1 hari kat opis aku dalam keadaan separa sehat bila selsema dari pagi lagi sampai la sekarang ni..da nak pkol 5..
x tunjukkan langsung ciri2 nak sehat esok..
mungkin esok sambung lagi....
bila selsema baby aku pon x banyak gerak..mungkin dy takut nak gerak...
asek2 mak nye bersin..
tekejot2 dy kat dalam tu...cukup untuk hr ni.....
balek ni lepas masak kompem tumbang sampai subuh...makan sorang la en.asben malam ni....



camni rupe aku kot....selekeh....hik3





10 comments:

Nurul Husna said...

be strong k dear... :)

Ryn said...

husna: tq dear..:)

aTy _faRed~ said...

aty alahan paling teruk mase pegnan...hurrmm..ape ek...[ngah pikir nih] sebab aty pon tak mabuk langsung dari awal sampai hujung...haaa...aty rase cume aty tak suker bunyik bising..eerrr..tu ley kate alahan ker..;p

azizah :) said...

wah bestnya kan takde alahan langsung..tu la orang cakap lain org lain bahagiannya..ada hikmahnya.. bersyukur la yer :))


salam perkenalan :)

MamaEma said...

alahai siannya..mudah-mudahan time bersalin nanti hilang selsema ni..

Aei Amrun said...

redha je lah kan.. :)
mengandung ni lain2 karenah dia..
dah 3 kali mengandung ni macam2 la..yang mengantuk sakan tak habis2 pon ade..

Ryn said...

aTy _faRed~: hehehe..org mgndg n aty ade je bneda yg buat dorang x selesa kan...redha je la..same la gak kalo x suke bising tu...senyap je lah yg dlm umah tu ye..hehehehe

azizah :) betol..syukur2 sgt3..:)

MamaEma : tu la hrp2 pasni x de dah selsema...hehehehe

Aei Amrun : naseb bek x mgntok sakan...kalo x kene cuti tanpa gaji la 9 bulan..hi3

Cik Puan Rara said...

rara pon xde alahan masa preggy,Alhamdulillah,tp kalau ryn kata selsema,mmg jenuh lah.selsema lah paling x leh nk buat apa.nk mkn ubt selsema pon sian kat baby kan.sbr eh ryn.

Anonymous said...

Sy skrang 37minggu masih loya muntah lg...alahai bertuah tul anak dlm perut ni

Anonymous said...

Sy skrang 37week masih loya n muntah dr awal hamil...alahai bertuah sungguh anak dlm perut ni